Ukens innlegg har tittel: Hvordan snakke med barn om vonde opplevelser. Og er et innlegg som inneholder en oppskrift for hvordan snakke med barn som har vært involvert i destruktive levesett. For hvordan skal vi voksne snakke med barna om vonde ting som har skjedd? Er du usikker på det? Da kan oppskriften i dette innlegget hjelpe deg.
Og denne oppskriften fikk jeg for en tid tilbake av min daværende veileder. Hun arbeider på et krisesenter der de har samtaler med barn som har vært involvert i destruktive levesett.
Oppskrift på hvordan snakke med barn om vonde opplevelser
Og oppskriften som jeg fikk kan beskrives slik:
- Det er viktig å huske på at det er BARNAS opplevelser om det som har vært, som er det essensielle i denne samtalen. Den voksne skal legge til side sine egne opplevelser, og være der for BARNA når de forteller.
- Planlegg og mentalt forbered deg på inngangen til samtalen. Det kan f.eks være lurt å si til barna en stund i forkant, at man gjerne vil snakke om det som har vært uten at man river opp gamle sår. At man inviterer til en samtale. Og så spørre dem om når de vil sette seg ned sammen med deg for å snakke. Det er også viktig å sette av god tid, og å legge vekk mobiltelefon og nettbrett for å være tilstede i samtalen.
- Start samtalen med å trygge barna med at man har klart seg bra, og at livet har normalisert seg igjen.
- Se på det som skjedde med NÅTIDS-øyne. Tegn gjerne en enkel tegning som forklarer hva du mener med dette. Si f.eks: HER ER VI NÅ mens du tegner en sirkel på et ark med dere i midten. Skriv NÅTID over sirkelen. Tegn så pil bakover/til venstre til en ny sirkel, og si – DER VAR VI TIDLIGERE. Skriv FORTID over sirkelen.
- Mens du peker på sirkelen til venstre og fortida, still for eksempel spørsmål som; Hvordan var det for dere da vi var der? La dere merke til noe som ikke var greit? Var det episoder og situasjoner som dere syntes var litt rare? Hva husker dere?
- Barnas opplevelser og det som de husker, er altså det viktigste i denne samtalen. Det er viktig å fokusere på å lytte aktivt og deltagende når barna forteller. Og la dem fortelle med sine egne ord uten å bli avbrutt eller korrigert.
- Vær en god og trygg voksenperson for barna hvis de trenger støtte under samtalen ved å gi dem bekreftelser.
- Når barna har fortalt, og man føler at samtalen går mot slutten og den skal avrundes, trygg barna med at de kan komme til deg på et senere tidspunkt hvis de føler for å snakke mer om det som har vært. Eller har spørsmål.
Les også: Hva når det skjer psykisk vold i hjemmet?
TIPS: Se på denne oppskriften som et utgangspunkt, og gjør tilpasninger og justeringer for hva som er din egen situasjon.