Mindfulness – et fantastisk verktøy og hjelpemiddel

Det er juni, og ferie står snart for døren med roligere dager. Og nå synes jeg det passet med et innlegg om mindfulness. Kanskje du har lyst til å teste ut dette flotte verktøyet i sommer?

Mindfulness er, etter min mening, et fantastisk hjelpemiddel og verktøy. Mindfulness er et verktøy som alle kan lære seg, og som kan brukes når som helst og hvor som helst. Man er altså ikke avhengig av å spesielle tidspunkter eller steder der man gjør mindfulness-øvelser. 

Jeg har flere kurs i det forskningsbaserte verktøyet Mindfulness MBSR (mindfulness basert stress reduksjon), og har praktisert dette verktøyet i mange år.

Da jeg kom meg ut av et psykisk voldelig forhold, var det derfor naturlig for meg å rette oppmerksomheten dit da jeg trengte verktøy og hjelpemidler for å repareres. Jeg brukte dette hjelpemiddelet aktivt underveis i min reparasjon etter at jeg brøt ut, og opplevde det som svært nyttig. Det var svært nyttig med de ulike øvelsene som jeg gjorde, med tanke på de store personlige utfordringene som jeg hadde den første tiden etterpå. Jeg hadde nemlig store personlige utfordringer med et overaktivt tankekjør, og indre stress og uro. Mindfulness-øvelser var svært nyttige for meg for å roe det ekstreme tankekjøret, og indre stresset og uroen som jeg hadde pådratt meg, og som jeg følte at begrenset livet mitt. Det føltes som god terapi å gjøre de ulike øvelsene.

Hva er mindfulness?

I boken min Vendepunkt nevner jeg flere hjelpemidler og verktøy, og jeg sier blant annet dette:

“Essensen i Mindfulness er å romme det som er i nået. Tanker, følelser og kroppslige fornemmelser som man blir oppmerksom på i nået.

Sentrale begreper som går igjen er tålmodighet, tillit og «beginner’s mind», altså gjør det du gjør som om det er første gang du gjør det. Du er åpen og vennlig, og du utforsker og er nysgjerrig, uten å dømme, vurdere eller tolke. I Mindfulness er det ingenting som er riktig eller galt. Det er som det er, og du gjør som du gjør – i nået.”

“Det er godt kjent at mindfulness-øvelser kan være nyttige for å redusere stress og tankekjør. Det finnes mange enkle øvelser å gjøre, som alle kan lære seg, som for eksempel «kroppsscanning“», som tar cirka ca. 30 min. Man har også den velkjente «rosin-øvelsen», der man skal fokusere på sanseopplevelser. Prøv også gjerne øvelsen «mindful walking» eller øvelsen «mindful eating». Øvelsene kan gjøres når som helst og når man har anledning.

Jeg har lastet ned apper på telefonen som jeg hører på når jeg gjør disse øvelsene.”