Jeg har intro- og grunnkurs i Mindfulness MBSR (mindfulness basert stress reduksjon) og har mangeårig egenerfaring med dette forskningsbaserte verktøyet. Jeg har i tillegg mangeårig egen-erfaring med andre former for meditasjon, og jeg har tidligere tider holdt flere kurs i oppmerksomhetstrening.

Mindfulness

Jeg brukte dette verktøyet aktivt underveis i min reparasjon etter at jeg slapp fri fra det skadelige samlivet, og opplevde det som svært nyttig.

Essensen i Mindfulness er å romme det som er i nået. Tanker, følelser og kroppslige fornemmelser som man blir oppmerksom på i nået.

Sentrale begreper som går igjen er tålmodighet, tillit og «beginner’s mind», gjør det du gjør som om det er første gang du gjør det. Du er åpen og vennlig, og du utforsker og er nysgjerrig, uten å dømme, vurdere eller tolke. I Mindfulness er det ingenting som er riktig eller galt. Det er som det er, og du gjør som du gjør – i nået.

Det er godt kjent at mindfulnessøvelser kan være nyttige for å redusere stress og tankekjør. Det finnes mange enkle øvelser å gjøre, som alle kan lære seg, som for eksempel «kroppsscanning“», som tar cirka ca. 30 min. Man har også den velkjente «rosin-øvelsen», der man skal fokusere på sanseopplevelser. Prøv også gjerne «mindful walking» eller «mindful eating». Øvelsene kan gjøres når som helst når man har anledning.

Jeg har lastet ned apper på telefonen som jeg hører på når jeg gjør disse øvelsene.

Meditasjon

Det finnes mange variasjoner og meditasjonsteknikker, så det er mye å velge mellom.

Teknikken som fungerte bra for meg i min reparasjon, og som jeg har praktisert i mange år i en gruppe, er teknikken der det innledes med en tekst, så sitter man i stillhet i 20 minutter, og så avsluttes det eventuelt med valgfri refleksjon i gruppen. Når man sitter i stillhet, skal det fokuseres på å puste «ned i magen» og på å observere tanker og stemninger som dukker opp, og så gi slipp på dem, sende dem av gårde.

Min erfaring er at det er gunstig å være i en gruppe under kyndig veiledning, men teknikken kan fint også gjøres på egenhånd så ofte man har anledning, gjerne daglig eller 1–3 ganger pr uke.