8 hjelpemidler for voldsutsatte

Hvilke hjelpemidler finnes for voldsutsatte?

Etter mange år i et psykisk voldelig forhold der jeg ble utsatt for trusler, skremsler, trakasseringer, ydmykelser, krenkelser, var jeg traumatisert. Jeg hadde et behov for hjelpemidler som jeg kunne støtte meg til når jeg skulle reparere senskadene og ettervirkningene mine. Jeg hadde altså et stort behov for forskjellige hjelpemidler for å bygge meg selv opp igjen og til å finne tilbake til meg og den jeg var tidligere.

Mine hjelpemidler

Hva som ble mine hjelpemidler, sier jeg en del om i boken VENDEPUNKT. Her er et forkortet bokutdrag om hvilke hjelpemidler som var nyttige for meg: 

Mindfulness: Det er godt kjent at mindfulnessøvelser kan være nyttige for å redusere stress og tankekjør. Det finnes mange enkle øvelser å gjøre, som alle kan lære seg, som for eksempel «kroppsscanning“», som tar cirka ca. 30 min. 

Faktakunnskap: Min erfaring er at faktakunnskap er viktig. 

Samtalegrupper: Tilhørighet i en gruppe sammen med andre med lignende erfaringer, gir trygghet og samhold, og man føler seg ikke så alene. 

Å skrive: Et svært nyttig verktøy. Det var periodevis tidkrevende, opprivende og altoppslukende, men min erfaring er at man får følelsen av å tømme hodet for mye tanker; man får ryddet. 

Gå turer: Det er et velkjent råd at fysisk aktivitet har en positiv effekt på psykisk helse, og det å komme seg ut og bevege seg, er noe som jeg sterkt anbefaler. 

Åpenhet: Snakk med helsepersonell om hvordan du har det og hvordan du blir behandlet. Kontakt et Krisesenter. 

Kveldsaktiviteter: Hold deg i aktivitet, så du ikke blir oppslukt av negative tanker. 

Tid: Hå tålmodighet med deg selv, og ikke forvent at reparasjonen skal ta kort tid.

Fullstendig oversikt med hva som var mine hjelpemidler, løsninger, og råd og tips finner du i boken min om psykisk vold, VENDEPUNKT.