Hjelpemidler for voldsutsatte

Etter mange år i et psykisk voldelig forhold, hadde jeg behov for hjelpemidler som jeg kunne støtte meg til når jeg skulle reparere skadene og å bygge meg selv opp igjen da jeg slapp fri. Jeg sier en del om dette i boken VENDEPUNKT, og her er et forkortet bokutdrag om hjelpemidler som var nyttige for meg: 

Mindfulness: Det er godt kjent at mindfulnessøvelser kan være nyttige for å redusere stress og tankekjør. Det finnes mange enkle øvelser å gjøre, som alle kan lære seg, som for eksempel «kroppsscanning“», som tar cirka ca. 30 min. 

Faktakunnskap: Min erfaring er at faktakunnskap er viktig. 

Samtalegrupper: Tilhørighet i en gruppe sammen med andre med lignende erfaringer, gir trygghet og samhold, og man føler seg ikke så alene. 

Å skrive: Et svært nyttig verktøy. Det var periodevis tidkrevende, opprivende og altoppslukende, men min erfaring er at man får følelsen av å tømme hodet for mye tanker; man får ryddet. 

Gå turer: Det er et velkjent råd at fysisk aktivitet har en positiv effekt på psykisk helse, og det å komme seg ut og bevege seg, er noe som jeg sterkt anbefaler. 

Åpenhet: Snakk med helsepersonell om hvordan du har det og hvordan du blir behandlet. Kontakt et Krisesenter. 

Kveldsaktiviteter: Hold deg i aktivitet, så du ikke blir oppslukt av negative tanker. 

Tid: Hå tålmodighet med deg selv, og ikke forvent at reparasjonen skal ta kort tid.

Fullstendig oversikt med hva som var mine hjelpemidler, løsninger, og råd og tips finner du i boken min VENDEPUNKT.